donderdag 11 december 2014

Polyamorie borrel

Labels en hokjes
Wat heb ik van de polyamorie borrel van gisteravond meegekregen? Polyamorie past niet in een hokje, maar labels zijn soms wel handig!

Rond een uur of negen stappen we met z’n drieën café Centraal binnen. Voor een woensdagavond is het best druk. We lopen om een aantal groepjes mensen heen die met elkaar in gesprek zijn. Onwennig en verlegen gaan we aan de hoek van de bar zitten om eerst de boel maar eens van een afstand te bekijken. Wat deze mensen met elkaar gemeen lijken te hebben is de kleine sticker die zij dragen met het polyamorie logo.


Verschillen
Hoewel ik een hekel heb aan het labelen van mensen, laat staan mezelf, ga ik toch voor ons drieën een sticker halen om te laten zien dat wij ‘erbij’ horen. Her en der knopen we een gesprek aan en al gauw merken we dat elke polyamoureuze relatie weer anders is. Nu zit dit in het woord polyamorie verweven, meerdere liefdes, maar vandaag zien we het ook in de praktijk. Waar we van monogamie een duidelijk beeld hebben, twee partners, makkelijk en duidelijk voor de samenleving, zien we hier veel verschillende vormen. Er zijn stellen die met z'n tweeën zijn, een paar stellen zijn samen met een ander stel en ook een aantal mensen is alleen gekomen. Mijn vriendin komt een oude bekende tegen, van elkaar hebben ze nooit geweten dat ze polyamoureus waren. Genoeg stof om over te praten. De avond gaat snel en we hebben lang niet iedereen gesproken.

Vervolg
Gisteravond zijn we geen relatie tegen gekomen als de onze. Toch zijn we wel nieuwsgierig of die er zijn. Omdat we niet uitgepraat raken, omdat we een stel tegenkomen dat aangeeft wel open te staan voor een interview voor mijn blog en omdat we benieuwd zijn of er toch ‘gelijke zielen’ zijn spreken we met elkaar af de volgende borrel, 9 januari, in onze agenda te noteren. Ik ben dit blog gaan schrijven vanuit het perspectief van mijn eigen polyamoureuze relatie. Maar ik besef dat het voor niet poly mensen wellicht handig is om wat dieper in te gaan op wat voor verschillende vormen van een polyamoureuze relaties er zijn. Daar volgende keer dus meer over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten