maandag 29 december 2014

Ik ga op reis en neem mee: Lief 1 en lief 2

Alleen 
Op reis met lief 1 en lief 2 is een heerlijke onderbreking van alle drukte van de afgelopen tijd. Feestdagen, werk, opleiding, kinderen, verlies van een vriend, er gebeurde een hoop aan het eind van dit jaar. Maar nu even een moment voor mezelf. Lief 1 en Lief 2 in het hotel achtergelaten. In een Starbucks om de hoek drink ik een muntthee (te veel koffie hier al gehad!) en geef ik hen een moment met z'n tweeën. Zo krijg ik zelf ook even de tijd om op te laden. Met z'n drieën is heerlijk maar even alleen zijn kan denk ik in elke relatie geen kwaad.

Balans
In een relatie met twee personen is er wellicht een natuurlijke balans. Twee is immers gelijk verdeeld. Maar soms zijn de behoeftes van de een groter dan van de ander of heeft iemand de neiging om zich sneller weg te cijferen voor een ander. In een relatie met z'n drieën hebben we deze issues ook. Niemand kan een ander zo goed lezen of raden wat zijn of haar behoeftes zijn. Maar als assertief zijn of voor je zelf opkomen niet in je natuur zit hoe geef je dan aan wat je werkelijk nodig hebt in je relatie?

Lef
Durf jij je partner(s) te vertellen dat je even een moment voor je zelf nodig hebt? Of dat je behoefte hebt aan een intiem moment van samen zijn in een periode dat jullie beiden het te druk hebben om bij elkaar stil te (kunnen) staan?
Communicatie, het basis ingrediënt van elke relatie, daar komt het elke keer weer op neer. Durven praten over elkaars behoeftes zonder assertief te hoeven zijn, zonder 'voor je zelf op te komen'. Lef hebben om je bloot te geven dat heeft de een meer dan de ander. 

Vertrouwen
Zonder vertrouwen geen betekenisvolle communicatie. Vertrouwen in de ander en de relatie om te kunnen vertellen wat je nodig hebt. Als dat er is heb je geen lef nodig, hoef je niet assertief te zijn. Met dat vertrouwen kun je zeggen ik heb een moment voor me zelf nodig in plaats van: 'neem een moment voor jullie samen'.
Ik cijfer mezelf niet weg maar geef aan wat ik nodig heb. Zo leer ik ook zelf als ik erover schrijf!

Verenigd 
Lief 1 en lief 2 halen me zo op voor een tour onder de grond hier in Edinburgh om daarna een hapje te gaan eten bij Jamie's Italian. Absence makes the heart grow fonder zeggen ze hier. Genieten van elkaar en elkaar waarderen na een moment van afwezigheid, het werkt voor mij! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten