woensdag 17 december 2014

Hij zegt, zij zegt:Haar kant van het verhaal

Wat mensen niet zien
Mensen vormen zich graag ergens een beeld van, dat helpt ze om dingen beter te begrijpen. Tenminste dat denken ze. Want wat ze vergeten is dat het beeld dat ze gaan vormen past binnen hun eigen referentiekader, dus wat er niet in past zullen ze wellicht nooit zien.

Als mensen horen dat we met z'n drieën zijn, merk je ook dat ze proberen om zich daar een beeld van te vormen. Het beeld dat dan kan ontstaan is dat Hij een relatie heeft met Sanne en mij. Wat niet altijd in het referentiekader past bij mensen en wat ze daardoor ook niet altijd zien is de relatie tussen Sanne en mij. Soms krijg ik het gevoel dat mensen medelijden met mij hebben omdat ik mijn man moet delen. Sowieso moet ik natuurlijk niks en is dit een keuze die ik vanuit mijn hart heb genomen, waar ik voor de volle 100% achter sta. Maar door op deze manier invulling aan onze relatie te geven deel ik niet alleen de liefde van mijn man, maar krijg ik ook Sanne's liefde 'erbij'. Die ik dan vervolgens ook weer deel met mijn man. Wat een boel liefde bij elkaar.


Liefde delen
Er wordt wel eens gezegd dat liefde het enige is dat meer wordt als je het deelt. Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat dit ook echt zo is. Je kunt niet alleen je eigen liefde aan meer mensen geven, je ontvangt ook liefde van meer mensen.

Natuurlijk is het zo dat iedere relatie die je hebt anders is en andere aspecten met zich meebrengt. Iedere persoon heeft z'n eigen inbreng in de relatie en voegt op zijn manier waarde toe. Met iedere persoon, of dat nu een man of een vrouw is, heb je een andere dynamiek, waardoor verschillende ervaringen ontstaan.


Etiketje
Om terug te komen op de labels waar Sanne het in een eerder blog over had, (link)is polyamorie nu het etiketje wat bij ons past? Ik vind dat een lastige vraag, hetzelfde geldt eigenlijk voor het label bi-seksueel. Als je puur kijkt naar de definitie waarschijnlijk wel. Maar waar het voor mij om gaat is dat deze relatie met deze mensen voor mij werkt en dat ik gelukkig ben met Sanne en met hem. En uiteindelijk is dat toch het enige dat telt!

1 opmerking: