vrijdag 2 januari 2015

Winning team

Ontnuchterend
Na de vorige blog moet ik toch toegeven dat een fles champagne en een whisky niet de juiste basisingrediënten zijn om een gesprek te voeren over hoe grenzen te bewaken en eigen identiteit te behouden. Of welk ander beladen (relatie) onderwerp dan ook. Toch geeft een stevige discussie in ons geval een hoop inzichten en tevens een hoop inspiratie. De volgende ochtend, iets helderder en nuchter, nemen we de avond nog eens door.

Tuckerman
Alle drie hebben we een achtergrond waar we regelmatig in aanmerking komen met diverse management- en communicatiemodellen. Normaal reageren we redelijk geagiteerd als we thuis 'shop' praten. En reageren we al helemaal geïrriteerd als we elkaar betrappen op een poging tot het toepassen er van. Maar nu komen we tot de conclusie dat het model van psycholoog Bruce Tuckerman hier verdraaid goed van toepassing kan zijn. Tuckermans model om een winnend team samen te stellen is samen te vatten in de fases "forming, storming, norming and performing". Met zijn drieën hebben we een net even anders dan anders relatie dan een één op één relatie. Dus als we ons nu eens een team noemen.

Forming
Ons team is in de forming fase beland op 17 juni 2012. Die zondag spraken we met 
z'n drieën af dat we zouden stoppen met de spagaat waar we alle drie in zaten en we het samen zouden gaan proberen. Voorzichtig, aftastend en vooral heel rustig aan verdeelden we onze tijd met elkaar. Veel praten, wel open en eerlijk, maar zonder het achterste van onze tong te laten zien. Alle drie waren we heel erg bezig de balans te bewaken en bezig iets bijzonders te beschermen.

Storming
Hoe lang we over de forming fase hebben gedaan weet ik niet. Maar langzaam groeide het vertrouwen in wat we hebben. Dat ieder op zijn eigen manier goed was. Maar daarmee kwamen ook de onzekerheden en minder mooie kanten van ons zelf naar boven. Kropen de irritaties en het verlies van balans naar boven. Ik ben daar niet goed in, als de dood voor ruzies was ik in vorige relaties. Maar in deze fase leerde ik dat ook ruzies ergens goed voor kunnen zijn. De groei die we door maken en het niveau dat we bereiken na een aanvaring blijken bouwstenen te zijn voor een relatie die steeds stabieler wordt.

Norming
Na deze stormachtige fase zijn we voor mijn gevoel al meer dan een jaar geleden in de norming fase beland. We vullen elkaar beter aan en er ontstaat een ander, natuurlijker evenwicht. We nemen dingen van elkaar over en vormen samen echt een team. In het hectische leven dat we leiden nemen we elkaar werk uit handen en loopt de boel als een trein.

Terugval
En toch knallen we dan het nieuwe jaar in. Blijkbaar zijn we ook erg goed geworden in het storming. Hoe zit dat dan? Waarom vallen we terug in die eerdere fase? Het klinkt zorgelijk maar toch maak ik me er niet heel druk over. Na deze ruzie hebben we immers weer zoveel geleerd en zijn we weer een stap dichter bij elkaar gekomen. Als ik het model van Tucker verder onderzoek kom ik er achter dat hij dit ook benoemt. Tucker benoemt dat er vaak een langdurige overlap is tussen storming en norming. Als er nieuwe taken voor het team komen, kan het team weer vervallen in het gedrag van storming. In ons geval denk ik dat als er een nieuwe uitdaging op ons pad komt dat we dan terugvallen in onze oude patronen.

Performing
Ondanks (of dankzij?)  ons spetterende oud en nieuw wil ik graag geloven dat wij ons in de fase van performing bevinden. Onze relatie duurt nu al twee en een half  jaar en samen hebben we al flink wat uitdagingen overwonnen. We weten wat we aan elkaar hebben en kennen elkaars mooie en minder mooie kanten. We durven onszelf te zijn en raken niet uit koers door een ruzie of meningsverschil. Zo zijn we aan het bouwen aan een toekomst en leven niet langer alleen in het hier en nu. We zijn een topteam geworden als het gaat om het doen draaien van dit speciale, samengestelde gezin.

Conclusie 
En nu de vraag; is dit een eerste stap naar meer van onze werkervaring toe te gaan passen in onze relatie? Mijn eerste reactie is NEE!. Ik reageer nog steeds een beetje allergisch bij de gedachte dat we elkaar gaan managen. Maar zo en nu dan sparren en reflecteren met het behulp van onze eigen professionele kennis scheelt misschien weer een terugval naar de storming fase. En belanden we daar dan nooit meer? Ik hoop van wel! Een beetje vuurwerk, af en toe knallen en daarna goed maken ben ik wel gaan waarderen... Bewaren we de champagne voor erna!



1 opmerking:

  1. Myers Briggs Model is ook wel interessant om te lezen; De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een systematiek om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te classificeren. Gebaseerd op Jung, is soms interessant om te zien wat voor type je bent, hoe je energie verkrijgt en hoe de types onderling dus weer met elkaar kunnen communiceren. M

    BeantwoordenVerwijderen