zaterdag 10 januari 2015

Jaloers

Jaloers bijv.naamw.Uitspraak:   [jaˈlurs] 1) als je het vervelend vindt dat jij iets niet hebt dat een ander wel heeft Voorbeeld:   `als je geen partner hebt jaloers zijn op mensen die gelukkig getrouwd zijn`Synoniem:   afgunstig 2)als je steeds bang bent je partner te verliezen aan een ander  
Voorbeeld: 'Hij is zo jaloers dat hij me geen moment alleen laat.
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/jaloers

Jaloerseen negatief gevoel over het bezit van een ander, in het bijzonder in de liefde. Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/jaloers

Gevoelens van jaloezie, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken. Onlangs werd er aan mij gevraagd of ik er in mijn relatie last van heb. Vaak wordt er gedacht dat een partner delen ten koste gaat van tijd en aandacht voor de ander en dus automatisch gevoelens van jaloezie  met zich meebrengt. Jaloezie is ook een terugkerend gespreksonderwerp van het polyamoriecafé. (Groothartcoaching schrijft een helder stuk over zo'n avond in het polyamoriecafé).

Afspraken
Het voordeel van de relatievorm die wij hebben gekozen is dat er balans bestaat tussen de drie partners en dat we de afspraak hebben gemaakt trouw te zijn aan elkaar. Deze vorm heeft zich langzaam zo ontwikkeld. Bij aanvang van de relatie hadden we afspraken om elkaar af te wisselen en onze tijd strikt te verdelen. De valkuil hier is dat je tijd langs een meetlat gaat leggen. Voor ons werkte dat niet. Na een bewuste keuze om meer de relatie van ons drieën te voeden is er een natuurlijke flow ontstaan.

Balans
Wat bedoel ik met de relatie van ons drieën? Wij zijn immers toch een relatie met drie personen? Wij zien onze relatie als een met vele facetten. Zo hebben we met z'n drieën onze momenten, zijn er momenten voor hem en haar, haar en mij en hem en ik. Zolang deze relaties gekoesterd en gevoed blijven is er niks aan de hand. Ook kan het door drukke
agenda's voorkomen dat er meer tijd met z'n drieën wordt doorgebracht dan dat er één op één tijd wordt doorgebracht. Als dat uit balans raakt trekt er meestal wel iemand aan de bel. Soms vinden we direct een oplossing en weten we tijd vrij te maken maar soms lukt dat ook niet. Dan wordt de agenda gepakt en plannen we een paar weken vooruit om te zorgen dat we ons zelf en elkaar niet voorbij rennen.

Toch jaloers
Ben ik dan nooit meer jaloers? Natuurlijk wel! Wij hebben op dit moment een lat-relatie en wonen gelukkig heel dicht bij elkaar. De nachten die we met elkaar doorbrengen hebben we niet gelijk verdeeld, een bewuste keuze. Zij hebben hun woning en ik de mijne met mijn drie kinderen die 65% van de tijd bij mij wonen. Ik heb wel eens gevoelens van jaloezie als het gaat om de vanzelfsprekendheid van een partner om je heen hebben. Niet samen wakker worden of gewoon samen aanrommelen in huis, dat vond ik in het begin soms lastig. Soms speelden mijn  gevoelens van jaloezie op het moment dat ik dat miste. 

Praten

Maar hoe los je dat dan op? In mijn geval door er over te praten en die momenten te creëren als mijn partner(s) er wel zijn. Maar ook door te erkennen dat ik eigenaar ben van die gevoelens en dat ik die niet bij een ander neer kan leggen. Ik heb leren te genieten van de momenten die ik voor mezelf heb en ben nu op een punt gekomen dat ik deze momenten voor geen goud wil missen. 



Meer liefde, minder jaloezie
Maar jaloers op eventueel een ander die in het spel is? Van die ander hou ik ook! Ik hou van haar om wie ze is en omdat ze zoveel lef heeft om dit pad met elkaar te delen. En een eventuele ander die voorbij komt fladderen? Wij twee dames grappen wel eens dat hij zijn handen zo vol heeft dat hij geen tijd meer heeft voor nevenactiviteiten. Onze chaos geeft mij een soort van rust. Maar of dit ook zo voor mijn partners werkt?
Ik ben een levensgenieter die opvalt en de aandacht trekt, dat is soms lastig voor een ander. Maar zoals ik de eigenaar ben van mijn gevoelens van jaloezie zo zijn zij dat zelf ook. Daarom zal ik deze vraag door spelen naar hem en naar haar. Hoe zij met hun gevoelens van jaloezie omgaan kun je hier binnenkort lezen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten